Mikor szükséges?
A hulladékszállítási és gyűjtési engedélyt (telephelyen kívüli) akkor szükséges megszerezni, ha a szállító cégnek a birtokába kerül az elszállítani kívánt hulladék, majd gondoskodik annak elszállításáról arra engedéllyel rendelkező - általa választott - telephelyre (ez persze lehet a sajátja is). Hulladékszállítási és gyűjtési engedélyre van szüksége például (általában) a zöldhulladék szállítóknak, konténereseknek, építéssel-bontással foglalkozó cégeknek (amelyek rendszeresen szállítják a saját hulladékukat).
Fentiektől élesen elkülönül a telephelyi hulladékgyűjtés, amely – mint neve is mutatja – a hulladékok telephelyre való bevitelére jogosít fel (általában külön engedély alapján a telephely megyéje szerinti hatóságnál engedélyeztetve), mely nem keverendő össze a hulladékszállítási és gyűjtési engedéllyel; illetve szintén nem azonos a hulladékszállítási engedéllyel, ahol az engedélyes A pontból a megrendelő igénye szerinti B pontba szállít hulladékot.
Engedélyező hatóság
Magyarországon a hulladékok szállításához és gyűjtéséhez a területileg (megyei szinten), vagy országosan illetékes környezetvédelmi hatóság által kiadott hulladékszállítási és gyűjtési engedélyre van szükség. Hulladékszállítási és gyűjtési engedélyt megyei szinten a megyei környezetvédelmi hatóságtól (adott Kormányhivatal főosztálya), vagy országos szinten a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálytól lehet igényelni.
Engedélykérelem
A beadandó engedélykérelmet a hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet 7.§ alapján kell összeállítani és 2 fő részből áll:
- kérelem: alapadatok, tevékenység-, járművek-, telephely (gépjármű tárolás telephelye) bemutatása, környezetvédelmi hatások részletezése a különböző környezeti elemekre: zaj, levegő, vizek, talaj, élővilág, hulladékképződés
- mellékletek: környezetvédelmi biztosítás, forgalmi másolatok, jogosítványok másolatok, stb-stb.
A környezetvédelmi hatóság a kérelmet elvileg 30 nap alatt bírálja el. A 30 nap alatt megkeresi az illetékes hatóságokat (általában Népegészségügy és a Katasztrófavédelem Vízügyi részlege), illetve hiánypótlást ír ki, amennyiben szükséges. A hiánypótlás ideje, jelenleg, meghosszabbítja az engedélyezés idejét; a hiánypótlás maradéktalan beadásával folytatódik a hatóság számára rendelkezésre álló 30 napos időtartam.
Hatósági díjak
Az engedélyeztetés hatósági díja (áfamentes) hulladékszállítás és gyűjtés esetén 160.000 Ft nem veszélyes hulladékok és 240.000 Ft veszélyes hulladékok esetén, melyet már az engedélykérelem benyújtása előtt át kell utalni. Veszélyes és nem veszélyes hulladékok együttes kérelme esetén általában egy engedélyt adnak ki, ez esetben a fenti díjak összeadódnak (400.000 Ft). A kiadott engedély 5 évig érvényes.
További költség az évente fizetendő felügyeleti díj, melynek összege 40.000 Ft. Az engedély kiadásakor tört évet kell fizetni időarányosan.
Szakértői engedély
Az engedélykérelem beadásakor szükséges csatolni a hulladékgazdálkodási szakértői jogosultságot igazoló dokumentumot is a kérelemhez. A hiánypótlási határidő szűkössége, a kérelem bonyolultsága, valamint a szakértői engedély szükségessége miatt javasolható a hulladékszállítási és gyűjtési engedélykérelem szakértővel való elkészíttetése.
Hulladék nyilvántartás, adatszolgáltatás
Az engedély megszerzése után az átvett (esetleg termelt, azaz saját tevékenységből származó) hulladékokról nyilvántartást kell vezetni, majd a következő év elején hulladékbevallást tenni a környezetvédelmi hatóság felé.