Minden cég életében eljöhet a pillanat, amikor először kell hivatalosan kapcsolatba lépnie a környezetvédelmi hatósággal. Ez lehet egy egyszerű hulladékbevallás (hulladék elszállíttatás), de lehet akár a tevékenység jelentős bővülése miatti egységes környezethasználati engedélyeztetés, vagy egyéb komplex engedélyek, illetve előfordulhat, hogy már a vállalkozás beindításához is szükséges „kapcsolatba lépni” a környezetvédelmi hatóságokkal.
Ezekben az esetekben szükséges a cég számára KÜJ szám és KTJ szám igénylése és esetlegesen a szükséges környezetvédelmi-, hulladékgazdálkodási-, levegőtisztaság-védelmi engedélyek beszerzése is.
KÜJ szám, KTJ szám jelentése
KÜJ szám: környezetvédelmi ügyfél jel
A környezetvédelmi hatóság ez alapján azonosítja az adott céget (egyéni vállalkozást), egy cégnek csak egy ilyen száma lehet.
KTJ szám: környezetvédelmi területi jel
A cég adott telephelyére vonatkozó azonosító szám. Több telephely esetén minden egyes telephelyre külön KTJ számot szükséges igényelni. A KTJ szám alapján lehet beazonosítani a szóban forgó területet/telephelyet.
Egyes, speciális esetekben KTJ azonosítót (azon belül is objektum azonosító) kell kérni bizonyos létesítményekre. Ilyenek lehetnek például a vízjogi létesítmények, amelyekre külön-külön KTJ számot megkérése válhat indokolttá, amennyiben a létesítmények ilyetén módon való megkülönböztetése szükséges (például az éves vízvédelmi bevallás megtételekor így lehet megkülönböztetni a különböző szennyvízkibocsátó forrásokat). Azonban ez meglehetősen ritka.
KÜJ szám, KTJ szám igénylése
Az alábbiakban a KÜJ-, KTJ számok igénylésének részletes folyamata bemutatásra kerül (csak a bonyolultabb részek):
1. Belépés OKIRKAPUN keresztül
KÜJ és KTJ számok igényléséhez az OKIRKAPU rendszerébe kell belépni (ügyfélkapuval). Az OKIRKAPU 2020. január 1-el indult, ez váltja fel a korábbi ÁNYK-s rendszert mind a környezetvédelmi azonosítók (KÜJ, KTJ), mind a környezetvédelmi bevallások terén.
2. A KÜJ és KTJ adatlapok kitöltése (nem teljeskörű, CSAK a bonyolultabb mezők magyarázata!)
A KÜJ számot külön adatlapon kell igényelni (és beadni az ehhez tartozó meghatalmazást), majd ezek után a KTJ számot (esetleg számokat) megigényelni egy másik adatlapon.
OKIRKAPUs bejelentkezés után:
KÜJ igénylés (és meghatalmazás kérése): jobb gomb
KTJ igénylés (meg minden más): bal gomb
MEGH lap (meghatalmazás lap)
A meghatalmazás lapon – kizárólag a környezetvédelmi adatszolgáltatások beküldésére – a meghatalmazott ügyfélkapujához rendelt adatokat kell pontosan megadni (az ott megadott e-mail címet is beleértve).
A kész meghatalmazás lapot ki kell nyomtatni (Nyomtatás gomb a lap alján) és cégesen aláíratni ÉS pecsételni (meghatalmazó), illetve alá kell írnia a meghatalmazottnak is (aki beadja az OKIRKAPUN az elektronikus nyomtatványt).
Az aláírt, beszkennelt nyomtatványt az „Adminisztráció” -> „Csatolmányok” menüben lehet feltölteni, utána lehet beküldeni a KÜJ kérelmet és meghatalmazást.
KTJ lap
A KTJ szám megigényléséhez továbbra is szükség van az EOV koordinátákra. Az EOV koordinátákat pl. itt lehet megkeresni.
Kiadási idő
A KÜJ és KTJ azonosítókat az ügyfélkapuhoz tartozó tárhelyre (vagy a megadott e-mail címre) küldi el az illetékes környezetvédelmi hatóság (az ügyintézési idő lehet ~1-2 nap, de akár egy hét is, a hatóság ügyintézőjétől függ).
A kiadott környezetvédelmi azonosítókat az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszerben (OKIR) tárolják, egyetemben (többek között) a környezetvédelmi adatszolgáltatások során begyűjtött céges adatokkal a környezeti kibocsátásokról.
KÜJ-KTJ kereső
Lehetőség van cégek, egyéni vállalkozások KÜJ és KTJ azonosítóinak keresésére az OKIR rendszerén belül (a legfelső négyzetre kattintva), akár az adószám első 8 számjegyének beírásával is.
Kapcsolódó szolgáltatásaim
KÜJ és KTJ azonosítók megkeresése: 16.000 Ft+Áfa
KÜJ vagy KTJ azonosító módosítása, KTJ megkérése: 16.000 Ft+Áfa (ugyanannyi munka, mint az előző sor)
Az azonosítók megkérése részemről általában még a megrendelés napja, határidő a hatóságtól függ.